Čo povedať na pracovnom pohovore?
Ak chcete získať prácu, musíte správne odpovedať na otázku, prečo práve vy ste tým najlepším riešením pre spoločnosť. Z odpovedí musí vždy jasne vyplývať, že vaše skúsenosti zodpovedajú potrebám zamestnávateľa. Na vhodne zvolených príkladoch a argumentoch ukážte, že ste pre nich ten najvhodnejší kandidát.
Od personalistu, ktorý si vyberá toho najvhodnejšieho z uchádzačov, pravdepodobne dostanete otázku: “Prečo by sme mali prijať práve vás?” Je to ťažká otázka, ale musíte sa na ňu pripraviť tak, aby ste ju úspešne zvládli. Je zrejmé, že nemôžete odpovedať: “Pretože potrebujem prácu.” Vaša odpoveď musí jasne ukázať, že nikto iný by nemohol túto prácu robiť lepšie. Tak prečo by vás mali uprednostniť pred niekým iným?
Otázky, ktoré zvyknú personalisti klásť uchádzačom na pracovnom pohovore
To čo sa zamestnávateľ pýta uchádzača na pohovore, závisí od typu ponúkanej pracovnej pozície a taktiež od samotného personalistu. Zamestnávateľ potrebuje v prvom rade bližšie spoznať uchádzača, jeho zručnosti, skúsenosti, či zapadne do firmy a pod.. Existujú určité typy otázok / tém, s ktorými sa môžete stretnúť:
- Prečo sa uchádzate o prácu v našej spoločnosti / o túto pracovnú pozíciu?
- Aké sú vaše doterajšie najväčšie pracovné úspechy?
- Čo považujete za svoje silné/slabé stránky?
- Aký plat očakávate?
- Máte podľa vás relevantné skúsenosti/zručnosti pre túto prácu?
- Ako ste sa dozvedeli o tejto pozícii?
- Prečo by sme si mali vybrať práve vás?
- Ako sa vám pracuje v tíme?
- Aký vplýva na vás práca pod tlakom?
- Čo by ste chceli dosiahnuť v rámci svojej kariéry?
- Čo očakávate od zamestnávateľa?
Ak sa chcete dobre pripraviť, vezmite do úvahy aj nasledovné:
Hovorte pravdu
Každá lož o získaných skúsenostiach a úspechoch alebo o vašich schopnostiach či vedomostiach, vám podrazí nohy. Personalista vás dokáže veľmi ľahko odhaliť pomocou niekoľkých dobre položených otázok.
Zamerajte sa na potreby zamestnávateľa, nie na svoje
Aj keď sa zdá, že otázka je zameraná na vás a vaše požiadavky, v skutočnosti to tak nie je. Vaše osobné ciele v profesionálnej kariére sú určite dôležité, ale táto otázka je príležitosťou vysvetliť, aké hodnoty prinesiete spoločnosti. Príprave na pohovor venujte dostatočnú pozornosť. Predovšetkým si urobte prieskum a zistite všetko, čo sa dá o agende spoločnosti. Prečítajte si jej webové stránky, sociálne médiá, štvrťročné správy, profily spoločnosti a najnovšie tlačové správy. Zistite, aké sú jej ciele a predovšetkým sa sústreďte na to, ako jej môžu vaše schopnosti pomôcť pri ich napĺňaní. (Napr.: “Táto spoločnosť chce byť lídrom v automobilom priemysle. Moje predchádzajúce pracovné zaradenie mi umožnilo získať skúsenosti v tejto oblasti a mám mnoho nápadov, ktoré môžeme spoločnými silami zrealizovať.“)
Zamyslite sa nad samotnou prácou
Veľa informácii môžete zistiť priamo z pracovnej ponuky. Väčšina popisov pracovných pozícií načrtáva nielen pracovné požiadavky a kvalifikačné predpoklady, ale aj zručnosti potrebné pre dosiahnutie úspechu. Zamerajte sa na na tri až štyri z nich a vysvetlite, ako ste ich využívali v minulosti. (“Viem, že obchodná predvídavosť je jednou z kľúčových zručností pre túto pozíciu. Dovoľte mi uviesť niekoľko príkladov toho, ako som túto zručnosť aplikoval v doterajšej kariére.”) Snažte sa využívať jazyk pracovnej ponuky. Môžete použiť niektoré slovné spojenia spoločnosti bez toho, aby to vyznelo príliš natrénované.
Zamerajte sa firemnú kultúru
Viaceré medzinárodné prieskumy ukázali, že prevažná väčšina zamestnávateľov pri prijímaní kandidátov na prácu berie do úvahy i to, či „zapadnú do kolektívu“. Vaša odpoveď by preto mala naznačovať, prečo budete vyhovovať spoločnosti. (“Toto nie je tradičná spoločnosť, čo je úžasné, pretože ja sa nepovažujem za bežného pracovníka. Rovnako ako vás aj mňa zaujímajú inovácie a pokrok.“)
Vyhnite sa klišé
Nikdy nepoužívajte ošúchané frázy typu. „Zoberte ma, pretože som usilovný pracovník.“ – alebo – „Som vysoko motivovaný.“ Nemyslite si, že HR manažéra presvedčíte o svojej originalite opakovaním fráz, ktoré už mnohokrát počul. Namiesto toho, aby ste povedali, že ste motivovaný, prezentujte sa príkladom, ktorý ukazuje, ako ste v minulosti dobre spolupracovali s kolegami. (“Som tímový hráč. Viem, že ste to pravdepodobne počuli už predtým, a preto Vám uvediem príklad.”)
Nekritizujte predchádzajúcich zamestnávateľov
Je samozrejme namieste hovoriť o tom, čo by ste chceli dosiahnuť a prečo je to nemožné vo vašom súčasnom zamestnaní. Nikdy však neohovárajte svojho predchádzajúceho zamestnávateľa. Mohlo by to na manažéra pôsobiť tak, že ste problémový typ človeka a že s vami nie je ľahká spolupráca.
Nepodceňujte sa
„Ak chcete zapôsobiť na HR manažéra, musíte ukázať sebadôveru,” píše vo svojej populárnej knihe You Want Me to Work With Who? známa kariérna poradkyňa Julie Jansenová a zdôrazňuje, že: „ Zamestnávatelia radi vidia, že viete, aké sú vaše silné stránky a viete, že prinášate hodnoty.” Pozrite sa na predchádzajúce hodnotenia vašej výkonnosti, aby ste videli, čo na vás manažéri oceňovali a porozprávajte sa s bývalými spolupracovníkmi o vašom prínose. Zvýraznite tieto schopnosti alebo úspechy aj na pracovnom pohovore. Pokojne vyslovte presvedčenie: “Ak chcete niekoho, kto môže prísť a začať riadiť projekt bez toho, aby ste ho museli príliš usmerňovať, alebo niekoho s „čierny pásom“, v tom prípade som tá správna osoba, ktorú by ste mali zamestnať.” Sebavedome budete pôsobiť aj vtedy, ak využijete nekonvenčnú odpoveď, ktorú Jansenová odporúča: „Ak chcete niekoho, kto bude udržiavať status quo, potom nie som osoba, ktorú by ste mali zamestnať.”
Pozor aj na mlčanie
Keď sa na konci pohovoru spýtate na pár otázok, náborový manažér zaregistruje, že ste sebavedomý, kriticky a tvorivo mysliaci. Zároveň tým dáte najavo, že vás ponúkaná pozícia zaujíma. Niektoré zo záložných otázok sa môžu týkať toho, aké vzdelávanie zamestnávateľ ponúka, aká firemná kultúra vládne na pracovisku, alebo aké kariérne príležitosti sú k dispozícii. Avšak neprežeňte to ani s prílišnou zhovorčivosťou. Personalistu pozorne počúvajte, neprerušujte ho a nepokúšajte sa za každú cenu vtipkovať. Nehovorte nič, čo by mohlo pôsobiť útočne.